Norsk jubellyd i Lyngdal

MEST DELT: En konsert som alle burde få med seg, og kanskje spesielt andre kor rundt omkring i Norge. Her er det mye inspirasjon å hente.

Norge har i de senere år vært preget av korbevegelsen som i forskjellige sammenhenger har beriket den kristne sangskatten. Når det er sagt, har vi også blitt vitne til kor som ønsker å synge gospel på norsk, men som henger igjen i 80-tallet. Det er vel og bra det, men når vi lever 30 år senere, er det vel på tide med noe nytt som kan være med å løfte norsk gospel inn i en ny tidsalder.

Nyskrevne låter

Det er derfor med stor glede at en nærmest fullsatt sal i hallen på KVS Lyngdal ble vitne til divisi sin releasekonsert fredag kveld under ImF sin generalforsamling 26. juli. Under utmerket ledelse av dirigent og musikalsk leder Anders Berglund, fikk forsamlingen høre et knippe nyskrevne låter innen contemporary gospel som i all hovedsak er fra deres nye plate «Du er». Man kan se på disse sangene som en slags fusjon mellom tradisjonell gospel og lovsang.

Berglund har på mange måter tatt med koret inn i en epoke hvor egenkomponerte og andre nye gospellåter på norsk blir løftet fram i lyset. Og det er nettopp der de hører hjemme. Koret leverer tvers igjennom kvalitet hvor både samklang, timing og intonasjon sitter som et skudd.

Karismatisk lederstil

Berglund er selv solist på noen av sangene. Hans lyse tenorstemme og enorme stemmekontroll er helt unik. Mange vil nok la seg lure av hans evigunge utseende og ungdommelige innpakning. Men denne mannen er full av trøkk, og han har en ekstremt moden og rutinert fremtoning som leder, solist og bindeledd mellom kor, band og publikum. Hans karismatiske lederstil smitter over på koret, og de leverer ektefølte og helhjertede fremførelser. De har en energi som viser at de først og fremst ønsker å formidle et viktig budskap samtidig som det ikke flyter over i påtatt karismatikk og bevegelser som ofte kan være ei fallgrøft for kor og grupper.

I norgestoppen

Tittelsporet på den nye plata, «Du er», er en fengende melodi og en god lovsang. Under fremførelsen av denne fikk også de innleide musikerne briljere med sine evner. Profesjonelle musikere gjorde at det hele fikk en ramme som var av meget høy kvalitet. Thomas Gallatin på slagverk er en musiker som virkelig har mye å komme med i mange sammenhenger, og nok en gang viser han at han er helt i norgestoppen når det gjelder musikalitet og teknikk.

De andre meget dyktige musikerne var Mathias Hammersmark Olsen som med teknisk overbevisning spilte gitar, Halvard Aase med drivende bass-spill og legenden Frode Mangen som på en helt utmerket måte trakterte tangentene. Å få med slike musikere er forskjellen mellom en strålende og en bra musikalsk opplevelse.

Det største øyeblikket

Det var mange strålende vokalprestasjoner blant solistene denne kvelden, men det største øyeblikket for undertegnede og mange andre i salen var da Brynhild Marita Ulstein Brandtzæg fremførte sin egen melodi til Svein Ellingsens tekst «Vær sterk min sjel». Melodien står på ingen måte tilbake for noen av de andre av kveldens låter, og med Brandtzæg sin vakre, unike klang og sårhet ble dette et virkelig høydepunkt. Kveldens vakreste sang og fremførelse. Det virket som om hele sjelen hennes lå i framførelsen, og det fanget publikum fullstendig. Dessverre er ikke denne sangen med på den nye plata, men den burde i aller høyeste grad deles med folket.

Måten koret har jobbet med samklang og enhet på, er imponerende. Dette blir ofte svært gjennomsiktig i prim-unisone partier hvor herrestemmene og damestemmene ligger på samme tone i samme leie. Dette klarte tenorrekken med glans uten at en eneste av stemmene falt igjennom.

Stemningsskaper

Kveldens desidert største stemningsskaper var låten «Jesus». En låt som ifølge dirigenten går tilbake til røttene med call and response og up-tempo. Tankene går fort til sørstatene i USA og store afro-amerikanske kor. Å sammenligne hvilket som helst kor i Norge med et slikt kor vil være direkte urettferdig. Men Divisi løser dette på en meget bra måte. Det de mangler av sørstatskarakter, tar de så til de grader igjen på energi, innlevelse og ekte musikkglede. Et fyrverkeri av en fremførelse. Berglund som solist gjør også dette med stort hell. Hans tak på gospelsjangeren er overbevisende, og hans utstråling gjør dette svært levende.

Prosjekt

Som mange andre kor har også divisi et prosjekt de støtter. De har til og med laget en egen sang til prosjektet som er kommet med på plata. Deres misjonsprosjekt er i Moldova, og alle platekjøpere blir oppfordret til å bli støttespillere for prosjektet. Sangen «Engler» bærer preg av å være en typisk band-aid låt som vi kjenner igjen fra utallige andre prosjekter. Dette gjør at den ikke skiller seg spesielt ut sånn rent musikalsk. Samtidig er det noe ektefølt og vakkert over det hele, både fra komponist, kor og solister. Dette gjør at låten funker bra. Kanskje kan nettopp denne ektheten få mennesker til å åpne både hjertene og lommebøkene for prosjektet.

Stor opplevelse

Alt i alt ble dette en stor opplevelse for mange av de fremmøtte. Dette er noe som passer for folk i alle aldere. Både unge og eldre viste tydelig sin begeistring, og misjonsfolket gikk oppløftet og beriket hjem. Pluss for å ha tekstene på skjerm. Dette gjør det både enklere å følge med i tillegg til at det inviterer til allsang. Samtidig var det aldri noe problem å høre ordene som ble formidlet grunnet tydelig artikulasjon og uttrykk. Lyden var også upåklagelig på tross av at det er en hall som kan være utfordrende å kontrollere lyd i. Teknikerne gjorde en god jobb.

En konsert som alle burde få med seg, og kanskje spesielt andre kor rundt omkring i Norge. Her er det mye inspirasjon å hente.

Plate med gjester

På platen «Du er» har de tilknyttet seg gjester og samarbeidspartnere som Ingelin Reigstad Norheim, Montage Pheloan og Jens Andreas Kleiven. Deres bidrag er med på å løfte en allerede velprodusert og gjennomsolid plate. Band, korarrangementer, solister og produsenter, ja til og med platedesign bærer preg av å være forseggjort. Det er deilig å sette på en gospelplate på norsk uten å få servert de sangene som alle andre kor i Norge har på reportoiret. Et friskt pust i denne sjangeren. Måtte denne platen få en plass i mange norske hjem, for det tror jeg det kristne musikknorge tjener på. Samtidig vil den garantert være til både trøst, oppmuntring og inspirasjon for veldig mange. Solid levert!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?